Een likdoorn, ook wel een eksteroog genoemd, is een eeltpit die naar pedicurepraktijk-weert-14-10-2016-1binnen groeit.
Door bepaalde druk en/of wrijving op de huid wordt er eelt gevormd. Door druk van buitenaf kan dit eelt zich niet aan de buitenkant ontwikkelen, maar wordt het de huid in geduwd.

Een likdoorn komt vaak door:

• tenen die in een afwijkende stand staan, zoals klauwtenen, hamertenen of ruitertenen
  • bij het Griekse voettype, waarbij de tweede teen langer is dan de grote teen
  • hallux valgus
  • door het lopen op hoge hakken
  • door het dragen van te smalle of te spitse schoenen
  • doorgezakte voorvoet
  • ouderdom, dunner wordende huid

Waar kan een likdoorn gevormd worden?

• bovenop de tenen
  • op de teentoppen
  • op de bal van de voet
  • onder de grote teen
  • op de buitenzijde van de grote teen en de kleine teen
  • onder de nagel
  • op een hallux valgus
  • in de nagelwal

Soorten likdoorns:

• Gewone likdoorn: Door druk en/of wrijving ontstaat er een pijnlijke verhoorning van de opperhuid.
  • Weke likdoorn: Deze zit tussen de tenen, voornamelijk tussen de vierde en vijfde teen. Doordat er constant druk op staat is deze zeer pijnlijk.
  • Vasculaire likdoorn: Door deze likdoorn zijn bloedvaatjes mee ‘gegroeid’. Deze kunnen moeilijk worden weggesneden en worden vaak behandeld met een chemische pakking.
  • Neurovasculaire likdoorn: Deze is hetzelfde als een vasculaire likdoorn, maar bij deze likdoorn zitten er ook zenuwuiteinden bij. Doordat er zenuwuiteinden bij zitten is deze hypergevoelig. Deze likdoorn komt meestal voor bij personen met een gevoelige huid op de teentoppen.
  • Zaadlikdoorn: Deze likdoorn ontstaat zonder druk of wrijving. Deze geeft geen klachten